Jako ludzie jesteśmy stosunkowo młodym gatunkiem, ciągle ewoluujemy. Na świecie żyje nas ponad 7,5 miliarda. Nieustannie staramy się podnosić jakość i komfort naszego życia, na co pozwala nam wiedza medyczna i technologie. Z drugiej strony natura daje o sobie znać, ponieważ kontynuując eksploatację i dewastację planety doprowadzamy do drastycznej redukcji bioróżnorodności. Pojawiają się nowe wirusy, […]
O autorytetach – rozmowa z Marcinem Napiórkowskim, cz.4
Jeśli ciekawi Was, dlaczego kryzys finansowy 2008 roku był przede wszystkim kryzysem autorytetów i w jaki sposób taka sytuacja może generować powstanie nowych wspólnot komunikacyjnych – zachęcamy do obejrzenia 4. i ostatniej już części rozmowy Bożeny Szwarc z Marcinem Napiórkowskim, semiotykiem kultury i badaczem współczesnych mitów. Marcin Napiórkowski – dr hab. kulturoznawstwa, badacz współczesnych mitów, […]
O autorytetach – rozmowa z Marcinem Napiórkowskim, cz.3
„Nie wiem – to najważniejsze pojęcie wiążące autorytety z odpowiedzialnością. Umiejętność odpowiadania „nie wiem” na pytania, na które nie znam odpowiedzi” – mówi Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, w rozmowie z Bożeną Szwarc. Rozmowie nie tylko o autorytetach i ich odpowiedzialności, ale także o dwóch mózgach, roli ekspertów i mediów oraz o tym, że są sytuacje, […]
O autorytetach – rozmowa z Marcinem Napiórkowskim, cz.2
Dlaczego ludzie wierzą w teorie pseudonaukowe? Jak fałszywe autorytety budują swoją wiarygodność? O naszej zdolności (lub jej braku) oceny tego, kto ma kompetencje do wypowiadania się na dany temat. O tym, że chcemy słuchać tych, którzy potwierdzają to, co już wiemy, a także o roli mediów społecznościowych Bożena Szwarc rozmawia z Marcinem Napiórkowskim, semiotykiem kultury. […]
O autorytetach – rozmowa z Marcinem Napiórkowskim, cz.1
Kim jest autorytet? Czy w obecnych czasach, w obliczu spłaszczenia hierarchii społecznej możemy mówić o kryzysie autorytetów czy może właśnie dzięki powszechnemu dostępowi do informacji łatwiej nam czerpać wiedzę z wiarygodnych źródeł? Na te i inne pytania odpowiada Marcin Napiórkowski, semiotyk kultury, w rozmowie z Bożeną Szwarc. Marcin Napiórkowski – dr hab. kulturoznawstwa, badacz współczesnych […]
Czy kapitalizm to escape room? – rozmowa z prof. Krzysztofem Obłojem, cz.3
„Na końcu tego wszystkiego jest zwyczajna ludzka przyzwoitość. Przecież my wiemy, co jest (…) społecznie odpowiedzialne, a co nie jest” – mówi prof. Krzysztof Obłój. Trzecia i ostatnia część rozmowy Pawła Oksanowicza z prof. Krzysztofem Obłojem. Dlaczego firmy angażują się w działalność tzw. CSR-ową? Czy to się im opłaca? Czy mamy prawo oceniać liderów biznesowych, […]
Czy kapitalizm to escape room? – rozmowa z prof. Krzysztofem Obłojem, cz.2
Druga część rozmowy z prof. Krzysztofem Obłojem. Czy w biznesie można mówić o „dużych złych korporacjach” i „małych porządnych firmach”? Czy większość firm zachowuje się przyzwoicie? Kto chodzi na skróty? Czy korporacje zachowują się tak, jak oczekuje tego społeczeństwo? Rozmowę prowadzi Paweł Oksanowicz. Pierwsza część rozmowy dostępna TUTAJ.
Czy kapitalizm to escape room? – rozmowa z prof. Krzysztofem Obłojem, cz.1
W pierwszej połowie marca, jeszcze przed rozwojem pandemii koronawirusa w Polsce, rozpoczęliśmy cykl nagrań – chcieliśmy rozmawiać o gospodarce, społeczeństwie, środowisku, o nas jako ludziach i pracownikach. Epidemia zastała nas z nagranymi wartościowymi materiałami. Dziś widzimy, że niektóre z nich nabierają szczególnego znaczenia w obliczu obecnej sytuacji i kryzysu. Zapraszamy do rozmowy Pawła Oksanowicza z […]
Społeczeństwo po pandemii – rozmowa z prof. Anną Gizą
Jacy będziemy, gdy pandemia się skończy? Czy zostanie w nas solidarność, która obudziła się w nas w obliczu obecnej sytuacji? Czy zmieni się postrzegania służby zdrowia i jej przedstawicieli? Jak pandemia wpłynie na 3 sektor? Jak będzie wyglądało społeczeństwo „po”? Prof. Anna Giza, socjolożka, wieloletnia wykładowczyni w Instytucie Socjologii UW i była prorektor ds. rozwoju, […]
Dlaczego jako konsumenci się nie buntujemy? – prof. Dominika Maison
Na ile konsumenci dokonują odpowiedzialnych wyborów i są gotowi na bojkot nieuczciwych usług czy produktów? Czy konsumenci mają wpływ na gospodarkę, tak aby była ona bardziej etyczna i odpowiedzialna? M.in. na te pytania odpowiadało badanie przeprowadzone przez prof. Maison na potrzeby projektu Nienieodpowiedzialni. Wyniki i wnioski z badania zostały przedstawione podczas VII Konferencji Nienieodpowiedzialni „Bunt […]